onsdag den 7. januar 2009

NM i Freestyle - fra dommerbordet

Der var engang.... for laaang tid siden, der kom en mail som jeg slettede!! så snart der står noget i teskten som ikke ligner noget jeg har med at gøre (og svensk er så noget af det) så tror jeg det er spam. Heldigvis for mig giver svenskerne ikke op så let og de sendte mig en rykker for svar - og heldigvis var det en mail jeg åbnede - en invitation til at dømme NM i fs :-) Jeg skyndte mig selvfølgelig at svare JA inden jeg overhovedet vidste hvad dato det var, men jeg tænkte at uanset så skulle jeg nok ikke noget der var vigtigere den dag!


Tiden gik og endelig nåede vi frem til dagen hvor jeg skulle afsted mod Göteborg. Alle dommerne blev indlogeret på Hotel Gothia Tower som lå i samme bygning som selve messen. Dejligt hotel og et fint værelse - men også et kedeligt værelse når man vågner klokken 03.30 om morgenen og ved at det er umuligt at sove mere....
Aftenen før stævnet mødste jeg med de andre dommere, Merete Andersen, Norge og Yvonne Öster, Sverige for at holde et lille dommermøde hvor vi gennemgik reglerne og prøvedømte nogle programmer.

Efter mødet var vi ude at spise og så var det ellers blevet sengetid, så vi kunne være friske til dagen efter.

Den spændte dommer inden det hele går løs :-)

Kl. 10 var der indmarch. Her Sveriges landshold

Det finske Landhold

Til sidst det danske :-) Norge havde meldt fra da det endnu ikke er en officiel sport hos dem og der er ikke ret mange der endnu dyrker sporten. Men de arbejder på at få det til en officiel sport og så ved jeg at der helt sikkert er nogle der prøver at blive klar til at være med til NM i 2009.
Efter Indmarchen startede alle bedømmelserne. Vi fik set rigtig mange gode programmer med en høj sværhedsgrad på dagen, men skægt at se forskellige lande og deres forskelligheder. Det var en super fed oplevelse at dømme sådan et stævne og der var virkelig gjort meget ud af det fra Sveriges side. Det eneste minus ved det hele var at Sveriges regler er lidt anderledes end de danske og deres bedømmersystem er ikke noget at råbe hurra for. De er heller ikke selv helt tilfredse med det og fra næste år, øhh i år bliver det ændret - det bliver de helt sikkert glade for :-)

Tid til præmieoverrækkelse - individuelt

Emmy & Whisper blev nr. 2 - super super flot og vi er stolte af dem! Johanna og Soda kom på en flot 6. plads. Emmy og Biscuit nr. 9 og Annette og Zico på en 10. plads

Vinderen blev den Finske Sini - et helt fantastisk program og en hel fantastisk sheltie. Lige da hun trådte ind på banen blev jeg dog en anelse skuffet... hun havde nemlig været inde tidligere med en anden sheltie hvor hun havde nøjagtig samme kostume på, så jeg tænkte lige et øjeblik om hun ville gå ind og lave samme musik og samme program bare med 2 forskellige hunde - men det var heldigvis kun kostumet der var det samme :-)
Slut på en hel fantastisk dag eller ikke helt for der var også lige køreturen hjem. Jeg havde Emmy med hjem i bilen eller det vil sige jeg var træt så Emmy kørte og normalt når vi kører sammen så er det på ture der tager ca. 1 døgn så små 4 timer føles jo næsten kun som et smut over til naboen ;-)

3 kommentarer:

Hazyland Border Collies & Biscuit sagde ...

Mmmm og jeg var slet ikke træt, så jeg pev slet ikke over at skulle køre hjem!!! :-|

BasenjiLife sagde ...

Hej Helle.
Tillykke med din debut som dommer udenfor landets grænser. Dejligt, at Danmark også viser flaget på den måde :O)
Hilsen Helle S Nielsen

Merete Andersen Huser sagde ...

Takk for meget hyggelig bekjentskap, Helle. Du var en meget god dommer. Nå som jeg har funnet din blogg skal jeg følge med! Vil gjerne besøke Danmark, se HTM-konkurranse, og kanskje dere har dommerkurs i år? Takk igjen!!